Att plugga när man inte vill

Jag går mitt 3e och sista år på gymnasiet. När jag börjde tyckte jag att det var jättekul att få ett schema med upp till 5 ämnen och sedan byta ämnen efter 5 veckor. En till fördel var att vi fick varsin laptop. Då var det kul att läsa kärnämnen och ha stalldagar en vardag i veckan. Det passar mig eftersom jag inte behövde läsa alla ämnen samtidigt - som på högstadiet. Man fick ägna mer tid åt sina arbeten.

I 2an kom det mer jobbiga ämnen, som en till kurs naturkunskap, historia - ämnen som inte väcker mitt intresse och som jag inte vill ha användning av i framtiden. Men tyvärr så påverkar det min slutliga poäng. Det är som att när jag ska söka jobb så ser dom ett ynka litet G och kommer tro att jag är lat, oansvarig och så vidare, det är det intrycket jag får när vuxna säger hur dom har det. Med andra ord resulterar det i att man hackar ner på sig själv

Nu har jag noll motivation, jag är inte intresserad längre. Texterna i böckerna smälter ihop till en sörja, eller vanligtvis så åker dom in på ena sidan och ut genom den andra. Så påverkas jag av att tvingas läsa ämnen jag inte är intresserad av - och det är riktigt synd.

Ofta har vi haft en ledig eftermiddag i veckan. När vi sedan får ett "fullt schema" med dagar från 8.30 till ungefär 16 får man en chock och är näst intill livlös när man kommer hem. Så var jag idag. Upp 7.40. Hemma 15.30. Sedan gick vi 10 minuter till och från Ica. Efter det däckade jag.

Problemet kan också vara att jag inte motionerar nu med min arm, att jag blir trött och slö av det, men det största problemet är att jag inte kan prestera lika bra som jag vill, på grund av att jag försökt stoppa in saker jag inte vill ha in i huvudet.

Hade jag haft jobb efter grudskolan hade jag definitivt väntat med mina studier. Å andra sidan hade jag bott hemma med familjen då, som ni vet mår jag inte 100 av det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0