Grahamsbröd med morötter

Koka upp 7 ½ dl vatten . Häll det kokande vattnet över 5 dl grahamsmjöl i en bunke. Rör om och låt det svalna till fingervärme, 37 grader. (Tänk på att det går fort när det har svalnat till nästan fingervarmt) Under tiden kan du riva 2 stora morötter (ca 200g) och göra i ordning en ugnsform. Smula ner 1 paket jäst (50g) i den fingervarma gröten/smeten. Rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt morötterna, 2 msk flytande margarin eller olja, 1 msk salt och 9 - 9 ½ dl vetemjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.  Platta ut degen på en smord ugnsform (jag lade dit bakplåtspapper bara). Nagga och skär upp den i 24 rutor. Grädda i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Låt det kallna på galler.
Min bunke är så liten så jag brukar göra en halv sats. Äter brödet med brie-ost eller smör och ost.
Mamma hittade receptet på ica.se åt mig för en hemkunskapsuppgift. På pappret står datumet 2005-09-14.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0