Cypern 12 - 20 maj

Resan dit: Kvällen till den 12e åkte vi buss som ersatte tåg till Gävle och sedan på ett jättelångt tåg med sura konduktörer som gjorde mamma sur på allt och alla. Arlanda. Sova på en träbänk i en timme eller två. Sedan träffar vi gänget. Flyg till Larnaca som tar kanske 4 timmar och lite till. Buss till Fig Tree Bay drygt 30 minuter.

Vi är jag, mamma & syster, mormor & morfar, morbror, hans tjej & min kusin, min kusins mormor & morfar, min kusins kusin & hans pappa = 12 pers från 11 till.... 60 (drygt?) år.

Vi är framme vid tvåtiden på dagen och det är helt underbart väder. In, titta på utsikten över hav och pool och ut för att sola och bada. Det gick den dagen ut på. Mamma somnade vid sju på kvällen (inte ovanligt för henne, hennes sovklocka hade nog ringt lite tidigare). Vi vaknade inte förrän 9 nästa morgon.

Hotellfrukost: på min bricka var det 2 mackor med skinka och ost på, ett glas juice och ibland en fet sliskig jordgubbsyoghurt med konserverad frukt. Det dög.

Summering av veckan: Vi var in till Ayia Napa 2 gånger för att äte respektive shoppa. En mycket trevligare stad tyckte jag, ska jag dit igen vill jag bo där istället. Vi gick in till Fig Tree Bay 2 gånger med för samma uppdrag. De yngre barnbarnen åkte till Vattenland och roade sig. På förmiddagarna tog vi det alltid lugnt vid poolen, jag höll mig mer i skuggan medan de andra brände sig lite. Men jag lyckades bli lite röd på ryggen jag med.

Maträtter: lunch var typ toast med strips, grekisk sallad, eller hamburgare (ev den konstigare sorten). Annars åt jag olika maträtter till middag: mosaka, pasta med skaldjur, kyckling med sötsur sås, kycklingsallad, skaldjurssallad  med mera.

Drinkar: San Fransisko, Grasshopper, Piña Colada, Tequila Sunrise, och favoriten Snowball. Det blev ungefär en drink per kväll.

Temperaturer: Såg det inte på mätare men uppgifter säger att vid den här tiden ska det vara 25-27 grader och det stämde nog ganska bra. Varmt i vatten i både pool och hav, men jag är inte så kräsen heller. Fint väder hela veckan, hade ett åskväder en natt men då låg jag i koma ;-P

Roligaste hädelsen: Mamma hade "förstört" duschen ;-) så jag och syrran satt och väntade på en rörmokare. Plötsligt är det någon som låser upp dörren och där står en välmusklad kille som inte alls ser ut att vara från Cypern. Jag hälsar Hello och han svarar Vad gör ni här? Vad gör jag här? Hur kom ni hit?. Mitt tänkande var inte så raskt just då så jag satt där som ett frågetecken och han vräkte ur sig en massa konstiga meningar. Till sist så sa han Men jag har nyckeln till 360 och det här är ju... 260. (mellanrum) Hejdå. Vi garvade inte lite heller när han hade gått. Mamma blev lite upprörd att nyckeln gick hit så hon gick och klagade. I receptionen hade dom frågat om hon var gift och det är hon inte, så dom tyckte det bara var bra och skämtade lite om det.

Man kunde inte göra så mycket på Cypern, det är torrt landskap och så... På hotellet var det mest barfamiljer och pensionärer. Vi hade en barnfamilj bredvid oss som alltid väckte oss på mornarna.

Jag tycker det var jätteskönt med semster och utöka mitt drinkregister ;-) Det negativa var att alla skulle sitta och anpassa sig till vad de andra ville göra och satt fastklistrade och osäkra ganska ofta. Med andra ord så gick det långsammare än min takt och jag satt och dumförklarade alla för att vi aldrig kunde bestämma något. Jag blir en total bitch bland släkten och jag rekomanderar inte att släkten väljer att resa med mig längre än 4 dagar för då är det risk för "åska".

Hemresan: buss 1 timme, väntetid på flyget ca 4 timmar (jag sov sittandes) pga försenat flyg, väntetid på Arlanda ca 4 timmar, flyg till Östersund 1 timme, vänta i Östersund 2 timmar, Buss till Svenstavik 1 timme. Hade ganska ont i svanskotan då och sov från två till halv åtta på eftermiddagen/kvällen. Men resan var värd semstern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0